6 Nisan 2020 Pazartesi

Maden

Taşocağı taşlı yapının ilk kanıtlarından biri, en büyükleri (Khufu) taban kenarları boyunca 236 metre (775 feet) olan ve yaklaşık 2,3 milyon blok içeren Mısır'daki büyük piramitlerin yapımı (MÖ 2600) idi. kireçtaşı ve kırmızı granit çeşitleri. Kireçtaşının Nil'den taşıldığına inanılıyor. 15.000 kg (33.000 pound) ağırlığındaki bloklar uzun mesafelere taşındı ve yerine yükseltildi ve hassas duvarcılıkla sonuçlanan hassas kesim gösterdi.

Avrupa'da madencilik yöntemlerinin en eksiksiz erken tedavilerinden biri Alman bilim adamı Georgius Agricola tarafından De re metallica'da (1556). Şaftları ve tünelleri sürmenin ayrıntılı yöntemlerini açıklar. Yumuşak cevher ve kaya zahmetli bir şekilde bir toplama ile ve bir toplama ve çekiç, kama veya ısı (ateş ayarı) ile daha sert cevher ile çıkarıldı. Yangın ayarı, kaya yüzüne bir yığın kütük yığını ve onları yakmayı içeriyordu. Isı, kaya ve cevherin türüne bağlı olarak termal genleşme veya diğer işlemler nedeniyle kayayı zayıflattı veya kırdı. Gerektiğinde ham havalandırma ve pompalama sistemleri kullanıldı. Şaftların ve eğimlerin kaldırılması bir ırgat ile yapıldı; nakliye “kamyonlar” ve el arabaları içindeydi. Tünellerde kereste destek sistemleri kullanıldı.

Siyah tozun sırrı Batı'ya, muhtemelen Orta Çağın sonlarında Çin'den ulaştığında madencilikte büyük ilerleme sağlandı. Bu, 19. yüzyılın ortalarında dinamitle patlayıcı olarak değiştirildi ve 1956'dan beri hem amonyum nitrat yakıt patlatma maddeleri hem de bulamaçlar (su, yakıtlar ve oksitleyiciler karışımları) yaygın olarak kullanılmaya başlandı. Bir kama noktası olan bir çelik matkap ve bir çekiç, ilk olarak patlayıcıların yerleştirilmesi için delikler açmak için kullanıldı, daha sonra deliklere yüklendi ve kayayı kırmak için patlatıldı. Deneyimler, madenlerde maksimum kaya kırılması elde etmek için deliklerin düzgün yerleştirilmesinin ve ateşleme düzeninin önemli olduğunu göstermiştir.

Basınçlı hava (pnömatik çekiçler) ile çalışan mekanik matkapların icadı, sert kaya madenciliği yeteneğini önemli ölçüde arttırdı ve birkaç kat kazı maliyetini ve süresini azalttı. İngiliz Richard Trevithick'in 1813'te döner buharlı bir matkap icat ettiği bildirildi. Matkap çubuklarında bağlı uçlar kullanan ve silindirde 1843'ten itibaren bir piston gibi yukarı ve aşağı hareket eden mekanik pistonlu matkaplar. 1853'te Almanya'ya benzeyen bir matkap modern hava tatbikatları icat edildi. Pistonlu matkaplar, basınçlı hava ile çalışan darbeli matkaplarla değiştirildi ve performansları daha iyi tasarım ve kaliteli çeliğin mevcudiyeti ile gelişti.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder